Lichamelijke opvoeding - turnen

Kleuterschool

Kleuters leren zich bewegen in een grote ruimte. We werken vooral rond die beleving.

Tijdens het kleuterturnen leren we dansen, klimmen en klauteren, springen, evenwicht bewaren,... maar we spelen en experimenteren ook vaak met verschillende materialen zoals pittenzakjes, doekjes en ballen. We leren de kleuters dat we veel met kosteloos materiaal  kunnen doen zoals: springen over dozen, ‘schaatsen’ op kranten, kegelen met plastic flessen enz...

Ook worden er verschillende spelvormen aangeboden zoals tikkertje, staartenroof, 123 piano, Schipper, mag ik overvaren,... Ideaal voor op de speelplaats.

Na inspanning komt ontspanning. Rustige oefeningen zoals kleutermassage en lichaamshoudingen nabootsen komen aan bod.

Lagere school

Leerlingen in de lagere school krijgen initiatie in verschillende sporten en balsporten. Leren bewegen in een grote ruimte is hier van belang. De leerlingen van het eerste en tweede leerjaar krijgen les in de speelzaal op de eigen school, de oudere leerlingen gaan naar de echte turnzaal in de Greinstraat.

In de maand september hebben we vooral aan onze conditie gewerkt. Alle snoep en frisdrank er terug af lopen.  We hebben geprobeerd om een inspanning een tijd lang vol te houden en geprobeerd om zo weinig mogelijk te wandelen. In de volgende lessen hebben we geprobeerd om een bepaalde afstand in zo weinig mogelijk tijd af te leggen.

In de laatste week kwam kracht aan bod. Optillen en dragen van zware gewichten. Iedereen wist ineens dat hij of zij spieren had. Zo waren we allemaal goed voorbereid om te starten met de balsporten in de maand oktober.

Zoals reeds gezegd, deden we in de maand oktober vooral balsporten. Voetbal, basketbal, handbal en netbal kwamen aan bod.
Eerst een technische introductie van de sport en dat is dan vooral het leiden van de bal, de bal dichtbij houden, daarna kwam het passenspel en als dit allemaal lukte, gingen we over tot punten scoren en wedstrijdjes. Hier leerden we vooral ook winnen en verliezen, wat voor sommige leerlingen niet zo gemakkelijk was.

In de maand november kwam meester Nils helpen. De stagiair van meester Jurgen is een worstelaar dus was dit de ideale moment om de leerlingen te laten worstelen. Dit was helemaal niet hetzelfde zoals ze gewend waren maar ze hebben wel bepaalde grepen geleerd om iemand op de rug te krijgen. Achteraf waren ze dolenthousiast over de les.

In de volgende weken kwam het "echte" turnen aanbod. We gaan eerst leren afstoten. In gymnastiek is het belangrijk om te weten welke je afstootbeen en welke je zwaaibeen is. Door middel van verschillende sprongvormen zijn de meeste leerlingen daar achter gekomen.

In de laatste week gaan we nog leren om een goede koprol te maken en werken met de trampoline.

Wat er in december gaat gebeuren, is nog even afwachten.

Kinderen balanceren op een balk in een turnles van stedelijke basisschool Het Atelier

Zwemmen

Lagere school

De leerlingen van het derde en vierde leerjaar gaan wekelijks zwemmen. Het derde leerjaar zwemt tijdens de tweede helft van het schooljaar (januari tot juni) en het vierde leerjaar tijdens de eerste helft van het schooljaar (september tot december). Op deze manier kan het zwemmen intensief aangeleerd worden.

Naast de klasleerkracht en de zorgleerkracht krijgen we nog hulp van twee extra zwemmeesters. Met vier zorgen we ervoor dat je leert wennen aan het water, dat je ontdekt dat bang zijn niet nodig is en dat je stap per stap leert zwemmen.
Zoals steeds volgen we het tempo van onze kinderen en zorgen we voor extra ondersteuning en uitdaging waar het nodig is. Er staat ons dus heel wat spannends te wachten

Onze leerlingen gaan te voet naar het zwembad Oude Badhuis in de Veldstraat. Het zwemmen is gratis.